DOOM: The Dark Ages marchează o schimbare tematică pentru seria DOOM, trecând de la decorurile industrial-futuriste la o estetică medieval-fantasy. Cu toate acestea, gameplay-ul rămâne rapid, concentrat pe acțiune intensă și lupte directe, specifice francizei. Id Software a livrat un nou capitol care păstrează esența jocului, dar cu o prezentare vizuală diferită și câteva elemente de gameplay ajustate.
Poveste și structură
Acțiunea are loc într-un univers alternativ, cu elemente vizuale inspirate de Evul Mediu, dar păstrând ADN-ul SF. Slayer-ul se întoarce într-un rol similar, într-o lume invadată de demoni, dar fără un fir narativ complex.
Focusul rămâne pe acțiune, iar povestea este, ca și în titlurile anterioare, mai mult un fundal pentru gameplay.
Gameplay
Jocul păstrează structura cunoscută: zone închise în care trebuie eliminate valuri de inamici pentru a progresa. Mobilitatea este esențială, cu mecanici precum dash, dublu salt și folosirea elementelor din mediu. Ritmul este susținut, iar luptele sunt intense, necesitând gestionarea atentă a muniției, vieții și energiei.
Armele se simt solide, iar fiecare are un rol bine definit în combat. Execuțiile rămân parte integrantă din gameplay, oferind resurse esențiale precum viață și muniție. Ritmul general este ușor mai lent decât în DOOM Eternal, dar luptele sunt în continuare solicitante.
Arsenalul diversificat
DOOM: The Dark Ages introduce un set de arme, diverse și tematice evului mediu:
Shield Saw – scut rotativ folosit atât defensiv, cât și ca grappling hook. Poate fi upgradat pentru ricochet sau absorbție de energie.
Flail Mace – armă de tip buzdugan, eficientă în luptă corp-la-corp, dar cu o viteză mai redusă.
Skullcrusher – lansator de cranii explozive, folosit pentru atacuri de la distanță.
Designul armelor este adaptat temei medievale, dar funcționalitatea lor este în linie cu armele din titlurile anterioare DOOM.
Grafică și performanță
Pe un sistem cu RTX 4080, i9-13900K și 32 GB RAM, jocul rulează fluent în rezoluție 4K cu detalii la nivel maxim. DLSS 3.5 asigură un framerate constant (peste 120 FPS în majoritatea momentelor). Efectele de iluminare, detaliile texturilor și animațiile sunt foarte bine realizate.
Am utilizat și setările oferite de către NVIDIA pentru plăcile grafice ce au RTX și am activat DLSS, cât și Super Resolution în Quality, unde am avut parte de performanțe stabile și un gameplay cursiv.
Stilul artistic gotic este consistent, cu o paletă cromatică mai închisă și gothică în stilul clasic Doom
Audio
Sunetul rămâne un punct forte. Coloana sonoră este mai variată decât în titlurile anterioare, introducând instrumente orchestrale pe lângă riff-urile de chitară. Sunetele armelor, execuțiilor și ale inamicilor sunt clare și contribuie la atmosfera generală.
Concluzie
DOOM: The Dark Ages nu reinventează complet seria, dar reușește să o reîmprospăteze vizual și tematic, fără să piardă din intensitatea care a consacrat franciza. Noul decor medieval-fantasy adaugă un strat de originalitate, iar gameplay-ul rămâne fidel stilului rapid și agresiv. Armele introduse sunt bine echilibrate, iar performanța pe PC este impecabilă, mai ales pe hardware de top. Cu toate acestea, lipsa unui mod multiplayer, povestea superficială și structura clasică a nivelurilor pot părea repetitive pentru unii jucători.
Este un titlu dedicat în special fanilor DOOM, dar și celor care caută o experiență de acțiune intensă, bine optimizată, într-un decor mai puțin obișnuit pentru shooter-ele moderne.
DOOM: The Dark Ages este disponibil încă de la lansare pentru abonații PC Game Pass cât și pe PC (Steam, Battle.net), Xbox Series X|S și PlayStation 5, iar copia de review a fost oferită de către Bethesda.