Comerțul online ia amploare tot mai mare în România atât la nivel urban, cât și la nivel rural, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS) publicate în raportul „Accesul populației la tehnologia informațiilor și comunicațiilor în anul 2023″, analizat de ARMO. Față de anul precedent, în 2023 ponderea persoanelor care au comandat bunuri sau servicii de pe internet a crescut în mediul urban cu 2,2 puncte procentuale, la 73,7%, iar în mediul rural cu 3,1 puncte procentuale, ajungând la 61,4%. Astfel, decalajul dintre sat și oraș s-a redus la 12,3 puncte procentuale, față de 13,2 puncte în 2022.
Clienții au cumpărat online în primul rând articole vestimentare și încălțăminte, inclusiv articole sportive, precum și produse cosmetice sau de relaxare. Mai precis, 8 din 10 persoane de 16-74 ani care au folosit comerțul electronic în ultimele 3 luni în interes personal au comandat obiecte de îmbrăcăminte (inclusiv îmbrăcăminte sport), iar 29,1% au cumpărat produse cosmetice, de înfrumusețare și relaxare.
Printre cumpărătorii din mediul rural sunt mai mulți cei care în ultimele 3 luni și-au achiziționat îmbrăcămintea online (80,8%), în timp ce între cumpărătorii din mediul urban acest procent este mai scăzut, respectiv 78,9%. De asemenea, produsele de curățenie și de igienă personală sunt mai căutate de cei din mediul rural (18,2%), în comparație cu cei din mediul urban, un procentul este de 16,2%. Aceste date ne indică faptul că prin intermediul comerțului electronic nivelul calității vieții crește în mediul rural, acestor persoane fiindu-le oferit acces la produse de aceeași calitate ca celor din mediul urban, chiar și în lipsa unor magazine fizice.
Cumpărăturile online încep să nu mai țină cont nici de vârstă. În 2023, persoanele care au apelat la serviciile magazinelor online pentru a cumpăra bunuri sau servicii au fost atât tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 – 34 ani (80,5%), cât și persoanele adulte cu vârsta cuprinsă între 35 – 54 ani (74,0%).
Datele INS mai arată că în anul 2023 internetul a fost accesat pentru a comanda bunuri sau servicii de peste 67,0% dintre bărbați, în timp ce ponderea femeilor care au accesat internetul pentru a comanda sau cumpăra bunuri sau servicii a fost de 69,1%. Femeile și bărbații au topuri diferite din punctul de vedere al produselor pe care le cumpără online, dar preferă în mod egal serviciile de livrări de la restaurante, fast-food-uri sau catering.
Topul produselor cumpărate de femei și bărbați:
Femei | Bărbați |
|
|
Din totalul persoanelor în vârstă de 16–74 ani care au utilizat internetul în ultimele 12 luni, 50,9% au efectuat comenzi şi cumpărături online în ultimele 3 luni, 29,8% în perioada cuprinsă între 3 luni şi un an şi 19,3% cu mai mult de un an în urmă.