Un nou raport al comunității Launch, aduce la suprafață toate detaliile care stau la baza construirii unui startup early-stage, conform răspunsurilor fondatorilor români.
- 4% din fondatori au fondat mai multe startup-uri
- 9% din startup-uri sunt fondate de o echipă, majoritar de 2-3 fondatori
- 9% din startup-urile românești early-stage au angajați
- Industriile în care activează sunt tot mai variate
- Veniturile anuale depășesc și 1 milion de euro
„Scopul raportului este să conturăm călătoria și profilul fondatorului român, cu toți factorii care influențează creșterea sa, de la factori pozitivi la negativi și, bineînțeles, tăria cu care sunt echipați pentru a depăși provocările – pentru a inspira cât mai mulți viitori fondatori să intre în lumea tehnologiei.” spune Alexandru Agatinei, CEO How to Web și Co-Organizator Launch
Acest ecosistem antreprenorial inovativ este unul tot mai de interes pentru români, iar statisticile arată că cei care pășesc pe acest drum nu se opresc la prima lor încercare. 58.4% din respondenții raportului au fondat chiar și peste 3 startup-uri, dovedind astfel o expertiză tot mai mare în domeniu. Atât numărul mare al celor care continuă acest drum, cât și al noilor fondatorilor, reprezintă un semnal pozitiv pentru scena antreprenorială locală.
Pe lângă experiența anterioară, raportul reliefează un alt aspect surprinzător cu referire la membrii fondatori – 81.9% din startup-uri sunt fondate de o echipă, cu un procent de doar 18.2% pentru fondatorii independenți.
Cât despre modul de operare al unui startup early-stage românesc, 63.9% din ele au deja angajați. Lipsa unor proceduri bine puse la punct sau bugetele limitate sunt factori care determină de obicei un procent scăzut de angajări în cadrul acestor modele incipiente de business, dar fondatorii români arată rezultate pozitive, unii chiar cu peste 30 de angajați.
Ultimii ani de dezvoltare regională și expertiză tot mai avansată în domeniul tehnologic pe plan local au deschis mai multe orizonturi și pentru afacerile românești. Astfel, startup-urile se concentrează pe o arie largă de industrii pentru care să dezvolte produse de succes. Această varietate ne denotă interesul și pasiunea acestora pentru a crea soluții pentru probleme existente și nu doar de a urmări trenduri.
Printre principalele ale raportului, se numără și nivelul anual de venituri. 27.1% din startup-uri sunt în punctul în care nu generează venituri deloc, iar la polul opus se află 3% din startups care deja generează venituri peste 1 milion de euro.
În cadrul evenimentului de prelansare al raportului, care a avut loc cu o seară precedentă, Ministrul Digitalizării, Inovației și Cercetării, Sebastian Burduja, a adresat și el câteva din modalitățile și perspectivele prin care consideră că trebuie să contribuie statul la creșterea și impulsionarea acestui ecosistem inovativ, printre care:
“Lucrurile încep să se miște, sunt multe startup-uri care apar, multe afaceri se nasc, dar multe dintre ele și mor în primele 5 ani. Când statul vine în ajutorul acestora, poate reduce riscul și, practic, poate genera un pipeline de afaceri care ulterior pot să fie susținute de alte programe. Mă gândesc la o facilitate fiscală pentru companii de produs și cred că trebuie să avem o discuție pe tema asta.”
Launch Annual Report: The State of Romanian-born Early Stage Startups este creat de comunitatea Launch și se poate accesa cu toate detaliile amănunțite pe https://launch.ro/launch-annual-report-2023/. Raportul a fost realizat pe un eșantion de aproximativ 200 de răspunsuri ale fondatorilor români.
Susținătorii comunității Launch au fost și ei prezenți aseară la evenimentul de pre-lansare, venind în suportul startup-urilor early-stage:
“Ecosistemul startup-urilor reprezintă unul dintre principalii catalizatori ai inovației, având un impact semnificativ asupra creșterii economice a României. Scopul Google for Startups este de a susține startup-uri locale, furnizând soluții tehnologice avansate, cunoștințe de specialitate și resursele esențiale pentru expansiunea lor la nivel internațional. Ne bucurăm că avem alături parteneri precum Launch, creând astfel un mediu propice pentru dezvoltarea startup-urilor și fondatorilor de startup-uri early stage din România.” spune Silvia Cărășel, Project Manager Google for Startups & Grow with Google Romania
“Aveam nevoie de acest deep-dive în lumea startup-urilor early-stage realizat de partenerii noștri de la Launch. De ce? Pentru că este poate mai important ca niciodată sa ascultăm vocile founderilor și să întelegem cu ce probleme si provocări se confruntă aceștia și să încercăm, ca parte din acest ecosistem în crestere, să îi sustinem de la inceput, să îi ajutăm să își dezvolte soluțiile inovatoare.” spune Anca Luca, Community Manager InnovX-BCR.